Taşıyabildiği Tonajdan Dolayı Bir Zamanların Efsanesi Olan “Elli Ayak” Kamyonlar, Tıpkı Diğerleri Gibi Neden ‘Birdenbire’ Yasaklandı?

Ülkemizde, taşımacılık çözümleri için çok dingil sayısına sahip araçlar tercih ediliyor, elli ayak da ilk kez karayolunda bu sebeple kullanıldı.

Türkiye’de zaten kırk ayak olarak da bilinen bir kamyon tipi vardı. Elli ayağın ondan tek farkı, tekerlerinin daha fazla olmasıydı. Madem aynılardı, neden elli ayaklar ülkemizde yasaklandı?

Elli ayak kamyonlar, bir tırdan alınan verimi almayı sağlıyordu.

Vazgeçilmez olma sebeplerinden biri, hatta en önemlisi belki de buydu. Normalde tırlara karşı bu kamyonlar, oldukça avantajlı bir konumdaydı. Dorsedeki ekstra lastik ve bu lastiğin köprü geçiş ücreti, bu dorsenin bakım masrafları ve karayolları geçiş ücreti pahalılığı derken 10×2 kamyonlar, âdeta bulunmaz hint kumaşıydı.

Sadece iki teker fazlalığıyla tır ile aynı tonajı taşıma kapasitesine sahiplerdi. 14 adet lastiğinin 8’i dingiller aracılığıyla kalkabiliyordu. Bu da hâliyle köprü geçiş maliyetini yarıya indiriyordu.

İlk elli ayak, 2004’te Ford’un D40H serisi ile satışa çıkarılmıştı.

Başta o kadar benimsenmese de az bir zaman geçtikçe kullanımı da arttı. BMC, Askam gibi üreticiler pazar paylarındaki yerlerini alacakken hiç beklenmedik bir şey oldu. Karayollarından bir müdahale geldi.

Karayollarının bu müdahalesi, ülkemizdeki taşımacılığın suistimal edilmemesi adına gelmişti. Aracın aşırı tonajlı kullanımından doğacak zararlarının önüne geçebilmek için bu kamyonların uzun yolda kullanımı yasaklandı.

Çünkü karayolları, bu araçların tek parça yükler ve kısa mesafelerde kullanılmasını istiyordu.

İstiyordu istemesine ama güzel ülkemizin vatandaşlarının bu durumu suistimal edeceği pek de öngörülemez bir şey değildi. Dolayısıyla kısa bir süre sonra meşhur elli ayakların üretimi durduruldu ve satışlarına son verildi.

Peki satılan araçlara ne oldu?

Başta toplatılmaları kararı alınsa da bu karardan vazgeçildi. Mevzuatta yer alan özel maddeli ruhsatlı olanlar, karayollarında kalmaya devam etti. Ancak elli ayak o kadar sınırlı sayıdaydı ki bu kamyonu yeniden geliştirme çalışmaları bile gerçekleşti. Fakat pek başarılı olamadı.

Adını bir efsane olarak duyuran bu elli ayak kamyonlar, isim değerini hâlâ ilk günkü gibi koruyor.

Kaynaklar: Taşımacılar, Karayolları Trafik Yönetmeliği

Otomobillerle ilgili diğer içeriklerimiz:

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

slotbar
superbahis
timebet
tipobet
tumbet
vdcasino
vevobahis
bahiscom
casibom giriş
lidyabet giriş
lidyabet
jojobet
betmarlo giriş
marsbahis giriş
betcup giriş
bets10
Asyabahis
betmoon
betnano
bahsegel giriş
bahsegel giriş
casibom giriş
betvole
casibom
bets10
casinomaxi
casinomaxi
casinoper
cratosslot
dinamobet
dumanbet
grandpashabet
betvole
casibom
bets10
casinomaxi
casinomaxi
casinoper
cratosslot
dinamobet
dumanbet
grandpashabet
superbetin
sekabet giriş
setrabet giriş
supertotobet giriş
tarafbet giriş
tipobet giriş
tulipbet giriş
tümbet giriş
vdcasino giriş
winxbet giriş
betpark
betroad
bets10
bettilt
betvole
casibom
casinomaxi
casinoper
dinamobet
grandpashabet
goldenbahis
holiganbet
hovardabet
imajbet
interbahis
jojobet
asyabahis
bahigo
limanbet
makrobet
mariobet
meritking
mobilbahis
mostbet
cratosslot
sekabet
dinamobet
bahigo
perabet
ngsbahis
onwin
bahiscom
paribahis
belugabahis
tipobet
bahigo
onwin
bahigo
betcup
matbet
mariobet
mariobet
limanbet
dinamobet
1xbet
nakitbahis
ngsbahis
bahigo
onwin
paribahis
perabet
piabet
pinup
pulibet
redwin
sahabet
bahigo
perabet
ngsbahis
onwin
bahiscom
paribahis
belugabahis
tipobet
piabet
pulibet
sahabet
meritking
kartal escort
betturkey
matadorbet
asyabahis
slotbar
xslot
rexbet
romabet
sahabet
savoybetting
savoybetting
sekabet
setrabet
venüsbet
winxbet
orisbet
padişahbet
palacebet
paribahis
parmabet
perabet
piabet
pinup
polobet
pusulabet
redwin giriş
mariobet
markajbet
matbet
milanobet
milosbet
mobilbahis
mostbet
mrbahis
nakitbahis
extrabet
favoribahis
favorisen
gobahis
gorabet
grandpashabet
hilbet
ikimisli
imajbet
intobet
jasminbet
jetbahis
jojobet
klasbahis
betorspin
betpark
betpas
betper
betroad
betsat
bettilt
betturkey
betvole
casibom
casinovale
celtabet
dinamobet
discountcasino
dumanbet
elexbet
elitbahis
betebet
betexper
betine
betist
bet
betkolik
betkom
betlike
betmatik
betnis
betonred
bahisal
bahiscom
bahsegel
baymavi
belugabahis
rexbet
rokubet
romabet
sahabet
savoybet
sekabet
setrabet
superbet
tarafbet
tipobet
tulipbet
tumbet
winxbet
neyine
noktabet
norabahis
oleybet
onbahis
onwin
orisbet
padisahbet
palacebet
paribahis
parmabet
perabet
piabet
pinup
pokerbeta
polobet
pusulabet
redwin
kralbet
ligobet
mariobet
limanbet
limanbet
matadorbet
matbet
meritking
milanobet
milosbet
mostbet
mrbahis
nakitbahis
extrabet
gobahis
gorabet
hilbet
ikimisli
Abdulla62630105
jetbahis
jojobet
klasbahis
betpark
betpas
betper
interbahis
goldenbahis
betcup
slotbar
asyabahis
xslot
restbet
rexbet
rokubet
romabet
sahabet
savoybet
sekabet
setrabet
supertotobet
superbet
tipobet
tarafbet
tulipbet
tumbet
winxbet
vdcasino